EFEKTIVITAS TERAPI WUDHU TERHADAP PENURUNANAMARAH PADA MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.61994/cpbs.v3i.177Keywords:
Anger, Ablution Therapy, StudentsAbstract
The emotion of anger is a reaction when the fulfillment of human needs and motivation is thwarted. Anger is a form of
emotional expression caused by the influence of the surrounding environment. Students who are in an uncertain,
unstable and explosive emotional state, where this emotional state makes it easier for students to feel angry when they
are faced with a threatening situation. In fact, anger has the potential to be negative in developing emotional, physical,
behavioral, educational and social aspects. One of the appropriate treatments for reducing anger in students is ablution
therapy. Ablution therapy can clear the mind, soothe the heart, reduce stress, worry, anger, and can stimulate the
nervous system. This research aims to determine the effectiveness of ablution therapy in reducing anger in students.
This research use desciptive qualitative approach. The subject of this research was one active student. by collecting
data using interview and observation methods.
References
KHOLILUR ROKHMAN. (2019). Pengaruh Wudu Dalam Mereduksi Marah. Jurnal Psikologi.
Rita Susanti, Desma Husni, & Eka Fitriyani. (2014). Perasaan Terluka Membuat Marah. Jurnal
Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 10(Desember).
Santrock, W. (2011). Educational Psychology (Educational Psychology). Jakarta: PT. Salemba
Humanika.
KHOLILUR ROKHMAN. (2019). Pengaruh Wudu Dalam Mereduksi Marah. Jurnal Psikologi.
Lela, L., & Lukmawati, L. (2016). “KETENANGAN MAKNA DAWAMUL WUDHU (Studi
Fenomenologi Pada Mahasiswa UIN Raden Fatah Palembang). : Jurnal Psikologi Islami, 1(2).
https://doi.org/10.19109/psikis.v1i2.568
Nadilatushofwah, H. (2023). PERANCANGAN KAMPANYE SOSIAL TENTANG
PENGENDALIAN AMARAH. : Visual Communication Design Journal, 2(2).
https://doi.org/10.26887/vcode.v2i2.3688
Rita Susanti, Desma Husni, & Eka Fitriyani. (2014). Perasaan Terluka Membuat Marah. Jurnal
Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 10(Desember).
Santrock, W. (2011). Educational Psychology (Educational Psychology). Jakarta: PT. Salemba
Humanika.
Wardani, I. K., Prabowo, A., & Brilianti, G. bara. (2020). Efektifitas Terapi Spiritual Wudhu Untuk
Mengontrol Emosi Pada Pasien Resiko Perilaku Kekerasan. : Trends of Nursing Science, 1(1).
https://doi.org/10.36760/tens.v1i1.109
Al-Hanafiyah. (nd) Fiqih Thaharah.
Al Batawy, S. A. (2015). Dahsyatnya Air Wudhu: Wudhu merupakan salah satu amalan ibadah
yang agung di dalam Islam. Lembar Langit Indonesia.
Jurnal Mas Mansyur. (2022). Wudhu dan Peredaran Darah.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (Tahun tidak diketahui). Definisi “Wudhu”. Dikutip dari KBBI
Daring.
E. Prayekti, “Penurunan Jumlah Bakteri Kulit Manusia Dengan Perlakuan Wudhu Decreasing
Number Of Human Skin Bacteria By Wudhu Treatment,” Bioma J. Biol. Dan Pembelajaran
Biol., vol. 1, no. 2, Art. no. 2, Mar 2017, doi: 10.32528/bioma.v1i2.441.
“Kajian Manfaat Wudhu Ditinjau Dari Prespektif
Kesehatan.”https://tulisanterkini.com/artikel/artikel-ilmiah/11626-kajian-manfaat-wudhu-
ditinjau.dari-prespektif-kesehatan.html#_ftn17 (diakses Jun 19, 2020).
Muhyidin. (2007). Makna Wudhu dalam Kehidupan menurut Al-Qur’an dan Hadis. Dalam D.
Kusumawardani (Ed.), Department of Hadith Science, Faculty of Usuluddin UIN Sunan
Gunung Djati Bandung (hal. 84)
Musbikin, I. (2009). Wudhu Sebagai Terapi Upaya Memelihara Kesehatan Jasmani dengan
Perawatan Ruhani. Yogyakarta: Nusamedia
M. Rinawati dan Y. Isnaeni, “Pengaruh Terapi Wudhu Sebelum Tidur Terhadap Kejadian Insomnia
Pada Usia Lanjut Di Dusun Tilaman Wukirsari Imogiri Bantul Yogyakarta,”s1_sarjana,
STIKES ’Aisyiyah Yogyakarta, 2012.
Notoatmodjo, S. (2010). Promosi Kesehatan Teoridan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.
Notosoedirjo, M. (2002). Kesehatan Mental Konsep & Penerapan. Malang:UMM Press
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode
penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.
Ani, J., Lumanauw, B., & Tampenawas, J. (2022). Pengaruh citra merek, promosi dan kualitas
layanan terhadap keputusan pembelian konsumen pada e-commerce Tokopedia di kota
Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(1), 663-
Sugiyono, 2005, Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, 2003, Metode Penelitian Bisnis, Alfabeta, Bandung
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & RND. Bandung: Alfabeta.
Pahleviannur, M. R., De Grave, A., Saputra, D. N., Mardianto, D., Hafrida, L., Bano, V. O., ... &
Sinthania, D. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pradina Pustaka.
Webster, Leonard dan patric metova, (2007). Using Narratif Inquiry as a Research Methode, New
York: Routledge.
Yuliana, R. (2012). Analisis pengaruh strategi service recovery yang dilakukan perbankan terhadap
kepuasan nasabah di Kota Semarang. Jurnal STIE Semarang, 4(2), 131508.
Yusri, M. (2020). Pengoperasian penelitian naratif dan etnografi; Pengertian, prinsip-prinsip,
prosedur, analisis, intepretasi dan pelaporan temuan. As-Shaff: Jurnal Manajemen Dan
Dakwah, 1(1), 24-34
Muhyidin. (2007). Makna Wudhu dalam Kehidupan menurut Al-Qur’an dan Hadis. Dalam D.
Kusumawardani (Ed.), Department of Hadith Science, Faculty of Usuluddin UIN Sunan
Gunung Djati Bandung (hal. 84)
Musbikin, I. (2009). Wudhu Sebagai Terapi Upaya Memelihara Kesehatan Jasmani dengan
Perawatan Ruhani. Yogyakarta: Nusamedia
Prilaksmana, B. (2013). Wudhu Sebagai Terapi Marah: Penelitian kualitatif di Madrasah Mu’alimin
Mu’alimat Atas Tambakberas Jombang. Uin.Malang Fikih Islam.
Rita Susanti, Desma Husni, & Eka Fitriyani. (2014). Perasaan Terluka Membuat Marah. Jurnal
Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 10(Desember).
Purwanto, Y. (2007). Etika Profesi Psikologi Profetik: Perspektif Psikologi Islami. Bandung: Refika
Aditama.
Wardani, I. K., Prabowo, A., & Brilianti, G. bara. (2020). Efektifitas Terapi Spiritual Wudhu Untuk
Mengontrol Emosi Pada Pasien Resiko Perilaku Kekerasan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sagita Putri Yansu, M. Ridho Saputra, Berty Salsabila Pasha, Farid Abdanillah, Yuke Wulandari, Siti Atiyah Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.